pátek 19. srpna 2011

vepřová terina


Tento recept mám z kuchařky The French Market od Joanne Harris (skoro každý viděl film Čokoláda nebo četl knihu Čokoláda), který se v originále se jmenuje terrine de campagne, venkovská terina. Recept není složitý, není náročný na přípravu, je obtížný asi jako naše sekaná. Teriny mají svůj původ ve francouzské kuchyni a dělaly se vlastně ze zbytků masa s přidáním koření. Terina je také název hliněné nádoby, ve které se toto maso připravovalo. Mě postačila taková ta plechová "rakvička", ale kdo má pravou terinu nebo porcelánovou, tak ji určitě použijte.


ingredience:
  • 200 g kuřecích jater, očištěných a pokrájených na větší kusy
  • 500 g slaniny, nakrájené na tenké plátky
  • 500 g libového vepřového, nakrájeného na menší kousky (použila jsem kotletu)
  • 200 g mletého vepřového (použila jsem plecko)
  • 4 šalotky, nadrobno nakrájené (ty jsem neměla, tak jsem vzala 1 malou cibuli)
  • 2 vejce, rozšlehaná
  • hrst nasekané natě petržele
  • 4 snítky čerstvého tymiánu, otrhat z nich lístky
  • 2 čerstvé bobkové listy, nasekat
  • cca 2 čajové lžičky mořské soli
  • čerstvě mletý pepř

Předehřát troubu na 160 stupňů.
Ze slaniny vzít 250 g a nakrájet ji na menší kousky, zbytkem slaniny vyložit pečící nádobu - terinu, pár plátků si nechat navrch.
Vše smíchat v míse a směs nandat do teriny (nezapomenout na vystlání slaninou), trochu upěchovat a uhladit lžící, přehnout přečnívající plátky slaniny přes masovou směs a přes ještě položit pár plátků slaniny na "uzavření".




Péct asi 1,5 hodiny, vyndat z trouby a nechat asi 30 minut chladnout. Po 30 minutách slít vypečenou šťávu do nádoby a uchovat si ji k přípravě nějakého jiného pokrmu. Po slití šťávy upečenou směs zatížit a se zatížením nechat chladnout asi 2 hodiny. Pak se může terina vrátit zpět do pečící nádoby, nebo zabalit do alobalu a dát do chladu (v lednici by měla vydržet asi 7 dní, ale nevydrží).




Po vychladnutí jsme si terinu krájeli na tenké plátky, přidali k tomu želé z červeného vína a čerstvý chleba a bylo to hrozně dobrý. Ve Francii ji jedí s čerstvým chlebem a listovým salátem.

Směle do toho - nedá se to zkazit (přesolení nepočítám). Největší problém může být s tím, jak zatížit upečenou terinu, ale i to se dá vyřešit.

8 komentářů:

  1. Ahojky Dittko ,tak to je něco pro mě, dělala jsem jí ale nevěděla jsem o zatížení což je velmi důležité, už mám takové udělátko ve tvaru teriny kousek deštičky, obalené alobalem a na horu dám závaží tak už běžím dělat mnam!!Jen to želé z vína to bych chtěla a neumím!Je to snad z želatíny a vína? Kdybys měla čas a naučila bys nás TO??? Díííííííííky !Daja- labužník.......

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Dajo. To se ti to asi při krájení rozpadalo, když to ale chladne zatížené, tak ostrým nožem jdou nakrájet i docela tenké plátky.
    S tím vinným želé se to má tak, že jsem se do toho kdysi pustila s lahví vína, zavařovacího a želírovaciho přípravku a asi jsem tam dala i trochu cukru. Teď fakticky nevím, zkusím se podívat, zda to nemám zapsané. Každopádně to víno se vaří a redukuje tak na polovinu a zachází se s ním stejně jako při zavařování. Až ho budu zase dělat, napíšu recept. Jinak dá se i koupit, myslím, že to snad vyrábí někdo na jihu Moravy.
    Tak, hodně zdaru. D.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Dittu, tenhle tvůj recept se moc líbí i manželovi :o), já zatím dělala terinu jen sýrovou, myslím, že je čas pokročit dál!
    Hezkou neděli, zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Helčo, můj muž zase prohlásil, když mi kouknul přes rameno na tvůj komentář, že "To je jasný" :-))
    Takže, udělej ten krok vpřed a někdy lupni tu tvoji sýrovou na stránky (pokud to není takový ten ochucený sýr, který už jsi zveřejnila). Měj se fajn. Ditta.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Dittko,díky za návštěvu a k tomu mému masu:servílovala jsem to na listu salátu cibuli kolecko citronu,papriku , kleštěmi na zmrzlinu kopec té sečky hihihi!řikala jsem,že je to nový recept na tlačenku!!!!!!Co se týká štávy dělám ji léta stejnou:nazbírám v lese bezinky opláchnu,zaleju vodou přivedu k varu,pozbírám pěnu a nechám do druhého dne v ledničce.druhý den upálím cukr zaleju horkou vodou rozvařím,až trochu vychladne, vleju štavu z citronu 2velké lžíce medu,a smíchám z bezinkovou štávou,dám do sklenic a zavařím v troubě,ve vodě na plechu.to je vše.Ten kulér-páleny cukr a med má dobrou chut´.Daja

    OdpovědětVymazat
  6. JO i tu štávu,ta se parádně třepala,dobré to bylo ale pohled......hi...fiasko....

    OdpovědětVymazat
  7. Amelie, díky. Je faktem, že se to dobře dělá, že to dobře vypadá a dobře chutná :-))

    OdpovědětVymazat