neděle 17. dubna 2022

velikonoční vajíčka pro koledníky

V minulém roce mě na internetu zaujaly dvě techniky barvení vajec, respektive vytvoření kresby na vejcích pomocí sítěk od ovoce a zeleniny a kousků cibulových slupek a bílého papíru.

Standardně se jedná o barvení vajec cibulovou slupkou. Loni jsem měla slupky ze žlutých cibulí a letos jsem si řekla, že vyzkouším i slupky z cibule červené a budu mít dvě barvy vajec - žlutohnědou a tmavě červenou s nádechem vínové. Jak to dopadlo, prozradím nakonec.

 ingredience na barvení velikonočních vajec:

  • cibulové slupky + ocet na nálev
  • malé kousky cibulových slupek + malé kousky nastřihaného bílého papíru
  • síťky od citronů, pomerančů, cibule
  • zelené lístečky (vybírám si jen jedlé rostliny)
  • gázové polštářky nebo silonky
  • gumičky nebo nitě
  • trochu oleje na lesk

 Nejdříve jsem si den předem připravila nálev z 1,8 l studené vody, slupek z cca 15 cibulí a 40 ml octa. Nálev se vaří asi 40 minut a nechá se vychladnout (nejlépe do druhého dne) a přecedí se. Dostaneme něco málo přes litr barevné tektiny.
Zde je foto obou nálevů, které se mi zrovna nepovedlo, ale rozdíl obou barev je znatelný:

Kromě vajec a nálevů je potřeba k dekorování ještě pár dalších věcí:
 
nastříhané slupky a papír
 
síťky, gáza, gumičky




zelené lupení

Vajíčko se zabalí do kousku síťky, konec síťky se zatočí, dobře utáhne a zachytí se gumičkou, nebo nití. Další variantou je vytvoření mramorovaného dekoru tak, že vejce se namočí do vody, obalí ve slupkách a zabalí do gázy, do které se ještě přidá trochu slupek s nastřihaným papírem a opět dobře zabalí do gázy/silonky, utáhne a zajistí gumičkou.

Zdobení pomocí lístečků rostlin je hodně rozšířené, to popisovat nemusím. Snad jen, že nejlépe se mi pracovalo s lístečky jahod.

vejce připravená k barvení

Připravená vejce se vloží do cibulového nálevu a vaří asi 15 minut. Vejce se pak trochu zchladí a odstraní se z nich síťky, gáza s lístečky a se slupkami a potře olejem pro krásný lesk.

Myslela jsem, že budu mít dvě barvy vajec, ale vejce, barvená ve slupkách z červené cibule, byla jen tmavší, takže lze použít pro barvení slupky namíchané, nebo jen slupky žlutých cibulí. Když bych si měla vybrat, tak víc se mi líbí vajíčka barvená žlutou cibulí.

vajíčka barvená červenou cibulí jsou viditelně tmavší, nedekorované vajíčko má krásnou červenou barvu a je vařeno v nálevu ze žlutých cibulí
 

Jediný zajímavý barevný rozdíl jsem zaznamenala u mramorových vajec, barvených kousky slupek a bílého papíru. Kousky bílého papíru u červených slupek udělaly nazelenalé fleky, u žlutých slupek zlatožluté fleky.


 Odkaz k dekorační technice mramorových vajec:

 https://youtu.be/G1c-c4M2nlU


Velikonoce 2021



 


Žádné komentáře:

Okomentovat