pátek 6. července 2012

posilující nápoj z černého rybízu

Proč zrovna "posilující"?
Protože v originále se jmenuje blackcurrant cordial, původem je z Velké Británie a oblibu získal během 2. světové války. Tehdy se šťáva z černého rybízu dávala dětem školního věku z důvodu vysokého obsahu vitaminu C.


Ingredience:
  • 1,5 kg vyzrálého černého rybízu (ještě lepší je přezrálý), omýt a zbavit stopek
  • 750 g krystalového cukru
  • 750 ml vody
  • 2-3 citróny, je potřeba šťáva i kůra

Do nerezového nebo smaltového hrnce nalít vodu a nasypat cukr, když se cukr rozpustí a tekutina začne vřít, přidat citrónovou šťávu a kůru. Opět přivést k varu. V této chvíli přidat  rybíz, rozmačkat ho šťouchadlem na brambory. Směs přivést k varu a vařit 5 minut (ne déle!). Rybízovou "kaši" slít a  vymačkat přes husté síto nebo mul. Nalít do sterilizovaných sklenic. Z tohoto množství jsou asi 2 litry šťávy. Podává se ředěná vodou a s ledem (kdo chce). Intenzita zabarvení nápoje je dána množstvím naředěné šťávy. Od světle karmínové až po barvu vína z Bordeaux.


Celý proces výroby šťávy není nijak náročný, jde to dosti rychle. Když jsem šťávu přecedila a vymačkala přes síto, zbylo ještě poměrně hodně dužiny. Přišlo mi škoda to vyhodit, tak jsme vyndali pasírku a dužinu jsme přes ni "prohnali". Tuhle práci zvládl pán domu a  musím říci, že se mu podařilo propasírovat skoro vše. Získali jsme slušnou misku černorybízové kaše, která dobře chutnala a byla i nasládlá. Co s ní? Dala by se využít třeba do koláčů, ale kdo by se v tom vedru dělala s koláči. Nakonec jsem ji přidala do džemu z červeného rybízu. Rozmíchala jsem ji v rybízové šťávě hned na začátku vaření džemu, ale poměr cukru a želírovacího přípravku jsem dala bez ohledu na přidanou černorybízovou kaši. Vysledný džem je tmavý a chuťově skvělý (není nic lepšího, než  linecké cukroví slepované domácí rybízovou marmeládou).
Ještě přidám odkazy na originál recepty, jsou v angličtině, ale u toho druhého je i video, které je dosti názorné a zkušená i nezkušená kuchařka tomu snadno porozumí.
1. recept v angličtině
2. recept v angličtině + video

4 komentáře:

  1. Ahoj Dittko, máš tu fůru zajímavých věcí,kopem kanalizaci ,nestíhám,pěstitelské zážitky mám identické jako Ty!Na šťávy si potrpím a před bezem smeknu,smažila jsem květy také mám víno a sirup a z kuliček také udělám vše možné!Je to levný poklad!!!Posílám anděla krásného léta!Daja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dajo. Bezinku mám taky v oblibě. Každý rok dělám sirup z květů, z bobulí jsem jednou dělala víno a likér. Letos se snad konečně dostanu k tomu, abych udělala i sirup z bobulí.
      Užívej si "kanalizační radosti" a dívej se na to z té lepší stránky - už žádný hovnocuc :-)
      Dík za letního anděla. Ditta.

      Vymazat
  2. Dittu, jestli všechen nespadne, než přijedu domů, jdu do toho.
    Černý rybíz mám moc ráda, šťávu z něj jsem ještě nedělala.
    Přeju hezké letní dny, zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Heleno. Snad ti na tom rybízu něco zůstane. Já jsem ho musela trhat velmi opatrně, neb šly jen bobule a děsně padal, i když jsi se mrkla jen jedním očkem.
      PS: Jdi do toho, šťáva je výborná. Hezký zbytek neděle. Ditta.

      Vymazat