středa 13. listopadu 2013

čokoládový dort à la Sacher


Onehdy jsem listovala v kuchařce Milady Slavínové (Velká ilustrovaná kuchařka) asi tak z roku 1941 a narazila na "tort čokoládový à la Sacher. Srdce mé zaplesalo, neb jsem se dočetla, že dort je z bílků, žloutků netřeba a tím pádem mohu spotřebovat těch 6 bílků, které se mi nahromadily, když jsem dělala cosi z kynutého těsta.
Nehodlám tu popisovat historii dortu, ani sedmiletou právní válku mezi Hotelem Sacher a Cukrárnou Demel, to si každý může dohledat sám, na internetu jsou mraky informací, ale přejdu rovnou k receptu, který mě velmi mile překvapil.

ingredience na korpus :
  • 140 g hořké čokolády
  • 140 g másla
  • 140 g vanilkového cukru, nebo cukr krystal + semínka z 1 vanilkového lusku
  • 100 g mouky (dala jsem polohrubou mouku)
  • 6 bílků (v kuchařce je 5 bílků)
  • špetka soli 
ingredience na polevu :
  • 100 g hořké čokolády
  • 50 g másla
  • meruňková zavařenina (nejlépe ta moje domácí)
V troubě (vodní lázni, nebo na radiátoru) nechat změknout máslo s čokoládou, za stálého míchání přidat cukr, mouku a na konec tuhý sníh z bílků. Těsto vlít do dortové formy vymazané a vysypané, nebo vyložené pečicím papírem. Péct  při 150 stupních asi 35 minut. Na vychladlý dort namazat meruňkovou marmeládu a polít čokoládovou polevou, která se připraví mícháním čokolády a másla ve vodní lázni, nebo jak je kdo zvyklý.


Dort byl výborný a na přípravu velmi jednoduchý a navíc před Vánoci je přebytek bílků z pečení cukroví, tak proč z části z nich neudělat čokoládový dort?


Komu jeden recept nestačí, může si vyzkoušet třeba tyto přímo z Vídně:
http://www.stadt-wien.at/lifestyle/essen-und-trinken/sachertorte-originalrezept.html

8 komentářů:

  1. Ahoj Dittko,jsem jak na koni! Takový exkluzivní dort a tak málo práce,navíc tak slavný a já čokoládový maniak to zas bude hladina cukru stoupat,ale nemohu si pomoct:-) mám trochu jiný švédsky čokoládový mokrý dort,až bude trocu víc času pošlu Ti ho.Otipuješ jaký je.Zdraví Daja.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dajo, až vyzkoušíš tento, nebudeš zaručeně zklamaná :-)
      Ten švédský určitě pošli.

      Vymazat
  2. Ale to mi je parádní kousek! Moc ráda vyzkouším, z bílků většinou dělám Pavlovu, tak bude změna...U Sachrů jsem tedy nebyla, ale u Demlů ano a byl to zážitek :o)
    Moc děkuji a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to budeš moci porovnat a pak dát vědět, zda je to velký rozdíl :-)
      Pavlovu jsem zatím nedělala. Přijde mi, že je tam moc cukru a hlavně, není nás moc, takže dort by se brzo rozmočil a to by pak asi nebyl nic moc.

      Vymazat
  3. Zajímavý recept. Taky pořád přemýšlím co se zbylými bílky :D je to oříšek. Tak příště alespoň zkusím tento ala sachr. A tuším, že "příště" už bude docela brzy vzhledem k tomu, že se blíží Vánoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě stojí za vyzkoušení. Já už si zase střádám bílky na další :-)

      Vymazat
  4. Dobrý den,
    zrovna se mi peče v troubě <3 tak doufám, že se vydařííí.. peču ho jako narozeninový dort pro přítele.. :))) krásný recept,
    Hezký den, Markéta

    OdpovědětVymazat