neděle 18. září 2011

koláč, nejenom borůvkový


Toto je opět jeden z receptů z kuchařky French Kitchen. V knize je vedený pod názvem "borůvkový koláč", který lze připravit i z jiného drobného ovoce (jahody, maliny, ostružiny, rybíz, angrešt, ... ). Zatím jsem ho dělala ze směsi ostružin, rybízu a kanadských borůvek. Těch lesních borůvek bylo letos nějak málo, tak jsem nepohrdla těmi kanadskými, které se ale nehodí jako náhražka těch lesních (mám to vyzkoušeno - buď použít kanadské borůvky ve směsi s jiným ovocem, nebo použít jen lesní borůvky).

ingredience na těsto:
  • 250 g hladké mouky
  • 175 g studeného másla
  • 20 g  cukru, nejlépe nerafinovaného
  • 1 vejce
  • 1/2 polévkové lžíce vody
  • špetka soli

ingredience na náplň:
  • 500 g borůvek nebo jiného drobného ovoce (použila jsem rybíz, ostružiny a kanadské borůvky)
  • 2 vejce
  • 125 g nerafinovaného cukru + trochu na posypání
  • 1 kelímek šlehačky
  • 25 g hladké mouky
  • malý panák crème de cassis (použila jsem svůj domácí bezinkový likér)


Z mouky a másla připravit drobenku, pak přidat cukr a nakonec vejce a vodu, Vypracovat těsto, ale moc ho nehníst. Těsto dát na hodinu do lednice, pak ho vtlačit do koláčové formy a tu dát na chvilku do mrazáku. Mezitím ze šlehačky, vajec, cukru, mouky a likéru umíchat řídký krém. Na těsto nasypat ovoce, zalít krémem a trochu posypat cukrem. Dát do vyhřáté trouby a péci při 180 stupních asi 40 minut.
Pokud vydržíte, jezte koláč vychladlý.

Koláči se těžko odolává. Většinou se na koláč vrháme při teplotě krapet nižší než je teplota vhodná na popálení pusy.

7 komentářů:

  1. Ahoj Dittko,minulý týden jsem měla fofry vdávala se kamarádka,chtěla at jí udělám květiny ,byla to makačka,tento týden budu jen papat a kávovat! Tvůj báječný koláč hned zkusím,protože se mi od Tebe vše podaří,udělám dvojitý protože se všichni zhrknou ucítí totiž ,že zas peču!!!!Jen nemám už nic na zahradě,jen rebarboru tak nevím?Daja.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo a ještě dělala jsem jablkance!mlela jsem je pro jistotu na strojku bylo to rychlé a bez problému !Tvaroh bez hrozinek a mám 2 pořadné plotýnky po dědovi ,on na nich pekl placky-u nás se říká osuchy podávají se z uzenou slaninkou nebo se do nich bali tvrdé kousky másla,i po sladku,jablkance jsou ůžasnéééééééééééé pa,Daja

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Dajo. Kdyby mi to nebylo trapné, taky bych ten koláč dělala z dvojité dávky, ale nás tolik nebývá. S rebarborou bych už teď byla trochu opatrná a asi bych vzala nějaká kyselejší a šťavnatá jablka, když už nemáš bobulové ovoce ani v mrazáku.
    Jabkance byla moje velká prohra. Mě to docela chutnalo, ale zbytek rodiny z nich byl krapet "rozpačitý". je to typické krajové jídlo, a když s ním nejsi "odkojený", tak to asi není úplně to pravé. Uvidíme. Třeba je někdy znovu zkusím a dopadnou lépe.
    Jinak, moc mě těší, že se ti povedou ty moje publikované výtvory.
    Užívej si pěkné babí léto. Ditta

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Dittko! Zas jsme měli terinu a byla to bomba!!!I bůčkovou roládu jsem naplnila mletým pikantním masem,a pak zatížila bombastické!!!!Můj muž mi koupil takové to udělátko na domácí šunku nemáš nějaký recept???????Nebo něco nevím co?Honí mě mlsná a dlouho jsi se neozvala,je mi po tebe smutno a nemám co vymýšlet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Daja

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Dajo. Omlouvám se, že odpovídám se zpožděním, ale jsem už druhý týden pěkný chcípák a nějak se toho nedovedu zbavit. Něco masového bych v zásobě měla (co nejdříve sem hodím), ale šunka to rozhodně nebude. My teď kupujeme krájenou pečenou šunku v Praze v jednom obchodě s lahůdkami. Stojí stejně nebo i méně než takové ty vlhké a skoro bez chuti, které mají v každém řeznictví.
    Jinak, díky za ty tvoje milé komentáře. Hezký víkend a já se polepším s tím ozýváním. Ditta

    OdpovědětVymazat
  6. Amelie, nejenom vypadá, ale i chutná moc dobře :-)) Díky za pochvalu. D.

    OdpovědětVymazat