čtvrtek 15. prosince 2011

čokoládový kolet s citrónovou polevou

Internet je plný vánočních receptů, tak jsem si řekla, že též přispěji troškou do toho cukrového mlýna.
Každá rodina má své osvědčené vánoční kousky cukroví a většinu ten základní seznam nemění i po několik generací. Občas přijme nějakého toho vetřelce zvenku, který se pak ujme a zůstane a někdy ten vetřelec vydrží jen jedny Vánoce a pak už se nikdy nevrátí, protože to prostě nebylo to "pravé ořechové".



U nás se dělá, co si pamatuji, čokoládový kolet s citrónovou polevou. Přiznám se, že netuším, kde se vzalo to slovo kolet a co znamená, ale mamka to takhle před dávnými lety převzala od své přítelkyně z práce a tak už to tak zůstalo.

ingredience na kolet:
  • 140 g změklého másla
  • 4 vejce, rozdělit na žloutky a bílky, z bílků se špetkou soli ušlehat sníh
  • 140 g moučkového cukru
  • 100 g nastrouhané čokolády
  • 2 polévkové lžíce kakaa (někdy o lžíci více, záleží na kakau)
  • 140 g hrubé mouky
  • citrónová kůra
  • 1 čajová lžička vanilkového extraktu (ten jsem si přidala navíc)

ingredience na polevu:
  • citrónová šťáva
  • moučkový cukr
  • trochu horké vody

Utřít máslo, přidávat postupně žloutky a pak cukr, kakaový prášek a citrónovou kůru. Pak opatrně vmíchat sníh,čokoládu a mouku. Rozetřít na pečící papír na plech. Péci ve vyhřáté troubě, v dolní úrovni trouby, při cca 130 stupních (horkovzdušné nastavení) asi 15 - 20 minut. Nutno kontrolovat, aby se kolet nepřipálil. Na vychladlý kolet rozetřít citrónovou polevu. Po zaschnutí polevy rozkrájet na menší kousky, asi 1,5 x 2,5 cm a uložit jako jiné cukroví.



Na tření másla, žloutků a cukru jsem použila elektrické metly, plech jsem vzala takový ten standardní vysoký, který byl u každého sporáku od Mory. Čokoládu jsem rozemlela v robotu na jemno a před tím jsem ji strčila na chvíli rozlámanou na kostičky do mrazáku. Polevu jsem natírala štětcem na mašlování a musí se udělat krapet hustší, aby se nevsakovala a taky dost citrónová, aby byl výrazný kontrast mezi čokoládovým spodkem a citrónovým vrškem, ale zas to nepřehnat, aby se pak při jídle nekřivila ústa.

4 komentáře:

  1. Ahoj Ditko,Ty jediná jsi poznala koule mého muže chichichi!Patříme totiž k těm blbounům co hrají tuto přiblblou hru u moře ,hlavně,že se opálíme.Konečně jsi dala do placu recept ,připomíná mi podobný, ale u nás se vykrajují měsíčky je to moc dobré!!!Skusím ho a uvidím co na to ten můj!Daja

    OdpovědětVymazat
  2. Dajo, tu první část tvého komentáře nechám bez povšimnutí :-))
    K tomu receptu - mamka to dřív taky vykrajovala do měsíčků, ale to je moc zdlouhavé, pokud chceš minimalizovat "odpad" a navíc určitě by protestovala moje záda. D.

    OdpovědětVymazat
  3. Dittu, tak bych asi napsala to, co Dája, tedy tu druhou půlku :o) Peče "to" moje mamka, vykrajuje měsíčky, má to v ruce, odpad je jen z krajů :o)
    Hezký večer, moc zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Helčo, moje mamka to taky vykrajuje bez odpadu jako ta tvoje, ale já jsem na to prostě líná - jak prosté :-) Přeji ti pěkný víkend. Ditta

    OdpovědětVymazat