sobota 22. prosince 2012

jemná rybí polévka

Před deseti lety jsem se ocitla v situaci, kdy nebyl nikdo, kdo by uvařil štědrovečerní rybí polévku. Tehdy nešlo jen o tu polévku, ale i o koupi ryby.
Tohle u nás obstarával s patřičnou péčí můj tatínek a rybí polévka byl jeho majstrštyk. Mamka na přípravu kapra nebyla zato její cukroví a bramborový salát jsou nepřekonatelné.


Táta několik let před tím říkával, ať se dívám, jak ji dělá, ale na vše bylo dosti času. A najednou nebyl, kdo by mě tu polévku naučil. Nevěděla jsem ani jak velké kapry mám koupit, takže jsem dopadla tak, že jsem koupila dva malé a tím pádem bez vnitřností.
Zachránil mě internet. Našla jsem recept na rybí polévku od pana Miloše Štěpničky, který jsem si za ty roky trošku upravila a s výsledkem jsem velmi spokojená. Přeci jen jsem si pár rad a postřehů od táty pamatovala, takže  jeho snaha nevyšla úplně naprázdno. Jeho polévka to ale není a vlastně ani být nemůže, protože i zde platí, že když dva dělají totéž, není to totéž.

  ingredience:
  • kapří hlavy
  • kapří vnitřnosti - mlíčí, jikry, játra
  • kořenová zelenina - celer, mrkev petržel
  • hřebíček, nové koření, kuličky pepře
  • sůl
  • máslo
  • hladká mouka
  • muškátový květ na dochucení
Rybí  hlavy dát jen krátce jednou - dvakrát povařit vždy v čisté vodě, vodu slít a pak si teprve připravit vývar. Ovařené hlavy, část kořenové zeleniny, sůl, pepř, hřebíček a nové koření zalít studenou vodou a dát vařit do změknutí zeleniny.   Vývar slít přes cedník a dát stranou, z cedníku vyhodit změklou zeleninu, hlavy nechat vychladnout a pak z nich obrat maso. Mezitím zvlášť uvařit vnitřnosti a vodu vylít. Nakrájet kořenovou zeleninu na tenké (asi 1 mm) plátky a ty pokrájet na čtverečky nebo nudličky velikosti zápalky. Do čistého hrnce dát kousek másla a na něm chvíli restovat zbylou zeleninu (já dávám převahu celeru), až začne vonět. Přidat pár lžic hladké mouky a restovat chvíli spolu se zeleninou. Pak zalít trochou studené vody a dobře rozmíchat, přidat vývar a vařit 15 -20 minut. Ke konci přidat maso z hlav a pokrájené vnitřnosti. Dochutit muškátovým květem a solí.


Do polévky se ještě přidává na kostičky nakrájená a osmažená houska. Doma ji děláme poslední roky na sucho v troubě a myslím, že je tak lepší. I když já osobně jím polévku bez té housky. Chutná mi tak víc.

Co dodat na závěr? Polévku jsem uvařila a nafotila už dnes, protože se pěkně do pondělka rozleží a bude chuťově ještě lepší.

Všem zbloudilcům na tento blog přeji hezké vánoční svátky bez gastronomických kolapsů, průšvihů a nezdarů.

4 komentáře:

  1. Dittko já jsem ten zbloudilec!Polívku dělám také tak jako ty.Je výborná a dokonce i ty housky z trouby! Mám 5 kaprů my je milujem tak si umíš vše představit a asi 12kg salátu...prostě jedu ve velkém!V demižonu bylo višňové domácí vínko,už není!Ještě chci popřát krásné a požehnané Vánoční svátky...Daja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš Dajo, kdybych tě znala před deseti lety, mohla jsi mi poradit ty. Jinak, táta dělal polévku jen s celerem, byla opravdu vynikající. Jedli ji dokonce i tací, kteří rybí polévku nevzali nikdy do huby až pak tu jeho :-) Taky ti přeji hezké Vánoce a hlavní dárek, ať se těšíš dobrému zdraví ty a tvoje rodina.

      Vymazat
  2. Ditu, hezké vyprávění...Můj táta taky chystal ryby pro nás všechny, manžel to naštěstí taky umí...K Mikuláši jsem od něj dostávala tak 3 kg naloupaných ořechů, ty mi tedy každý rok chybí. Polévku mám od včerejška, naučila mě jí manželova maminka, u nás se jedla čočková.
    Celé rodině přeji krásné Vánoce.
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naštěstí dneska už si mohu přinést kapra očištěného a naporcovaného. Kdyby to nešlo, tak nevím... Jinak, že ti chybí vyloupané ořechy, tak to ti věřím. Jeden by řekl, že to jsou jen drobnosti, ale není to tak docela pravda. Užij si konec roku a vykroč do toho nového pravou nohou. Ditta

      Vymazat